GERLACH BODUJE V BEZPEČNOSTI

Vozidlo zvládlo výbuch 8 kg TNT pod kabinou a potvrdilo tak nadstandardní proti minovou ochranu

 

 

Taktické obrněné vozidlo domácí produkce Zetor Gerlach 4x4 má za sebou celou řadu náročných, častokrát až extrémních testů. Vozidlo si mimo jiné odzkoušelo své off-road schopnosti v nejtěžších podmínkách vojenských polygonů, jezdilo na závodním okruhu, sněhu, písku a dokonce i na dálnici. Měřila se jeho hlučnost a účinnost brzdového systému, balistickou odolnost prověřila ostrá střelba. To však zdaleka nebylo všechno.
Společnost Zetor Engineering Slovakia, a.s. se totiž rozhodla prověřit bezpečnost vozidla i odstřelením extra silné nálože, nad rámec standardních požadavků přímo pod jeho kabinou.
Pokud vezmeme v úvahu všechny náklady a práci vloženou do vývoje, šlo ze strany výrobce opravdu o nejvyšší projev důvěry v schopnosti vozidla.

 

 

 

Testy bezpečnosti

Úroveň proti minové ochrany vozidel kategorie LATV (lehké taktické obrněné vozidla), do které patří i Gerlach upravuje norma NATO AEP-55 STANAG 4569. Za standard se přitom považuje, jestliže vozidlo odolá výbuchu proti tankové miny o síle 6 kg TNT pod kolem a pod kabiny (Volume2, Level 2a, 2b). V případě Gerlachu však výrobce posunul laťku výše, když deklaroval, že vozidlo odolá náloži ještě o dva kilogramy silnější (Volume 2, Level 3a, 3b).
V rámci prvního testu realizovaného výrobcem (tzv. Podnikové zkoušky) byla tedy pod kabinou vozidla odstřelena nálož o síle 8 kg TNT. Během testu byly v kabině osazeny figuríny vojáků. Za účelem získání přesných informací o zátěži lidského těla a jeho reakcích byly použity senzory, jakož i externí a interní kamery. Jak ukazuje video, vozidlo v této extrémní zkoušce obstálo a bez újmy pokračuje v dalších testech.

Nadstandardní bezpečnost posádky v případě Gerlachu zajišťuje mimo jiné konstrukce kabiny jako přetlakové pancéřové kapsle osazené nezávisle na podvozku. Při poškození podvozku minou tak zůstane posádka chráněna. Do kabiny se SAFETY objemem až 7,7 m3. se oproti běžným 4-5 vejde až 6 členů posádky s výškou 190 cm a váhou 120 kg včetně výstroje. V případě nouzové situace poskytne prostor i pro další dva členy posádky (bez sedačky). Konstrukce kabiny zároveň umožňuje její velmi rychlé opuštění.
Gerlach už potvrdil i svou balistickou ochranu, která je podle norem NATO na úrovni Volume 1 a Level 3. Posádka se tak nemusí obávat střelby z ručních útočných zbraní používaných v současných konfliktech. Ověřili to nezávisle testy, které realizovala renomovaná společnost IBD Deisenroth Engineering GmbH pod dohledem certifikované státní zkušebny Beschussamt Ulm.

Robustní konstrukce a točivý moment až 1300 Nm

I přes lehkou konstrukci s pohotovostní hmotností v základní verzi 12 tun je Gerlach robustním vozem a překonává extrémní překážky v terénu. Kromě zapracovaných poznatků z reálných vojenských konfliktů, zda Rallye Dakar mu v tom výrazně napomáhá i točivý moment až 1300 Nm a velikost kol (R20). Vozidlo tak ve zkouškách ve vojenských prostorech zdolalo terénní schod s výškou 0,5 m a překonalo zákop se šířkou 1 m. Při překonávání obou překážek mělo vozidlo zátěž 6x120kg, kterou tvořila posádka v plném vybavení a zároveň náklad s váhou 1 tuny v cargo prostoru.

Vozidlu se podařilo zdolat i metu tzv. 100-procentního stoupání, když v plné 14-tunové zátěži zvládlo nájezdový úhel 45 stupňů. Na dlouhých úsecích komfortně splňuje 60% stoupání.

Testy dynamiky

V testech na závodním okruhu Slovakia ring Gerlach překonal původně deklarované parametry, když i za deštivého počasí dosáhl maximální rychlosti 125 km / h. Prokázal také svou tažnou sílu, když se rozběhl v závěsu s 28-tunovým tahačem a kroužil 1 hodinu po okruhu při zachování požadovaných teplotních parametrů.

Tyto výsledky jsou mimo jiné dány i konstrukcí pohonné soustavy. Jejím základem je německý 6-válcový motor MTU s výkonem 240 kW s nadstandardním točivým momentem 1300 Nm. Motor spolupracuje se speciální 6 st. automatickou převodovkou pro maximální využití výkonu motoru v celé škále. Rozvod výkonu na nezávisle zavěšená kola přenáší souprava unikátní vyvážených kardanů přes sestupnou převodovku GHM, která patří ke světové špičce v distribuci točivého momentu u pohonů všech kol. Tímto řešením Gerlach získal výjimečnou dynamiku, když poměr jeho výkonu a hmotnosti dosahuje 17,1 kW / tunu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komfort posádky

Při konstrukci vozidel nové generace je důležitý i komfort posádky, který mimo jiné závisí i na úrovni hluku a vibrací přenášených do kabiny. Úkolem vývojáře je proto zajistit, aby tyto rušivé vlivy byly co nejmenší. S cílem bylo ověřit, jaké výsledky přinesly všechny použité opatření v této oblasti realizoval výrobce ve spolupráci se společností Siemens speciální akustické zkoušky.
Ty naměřili v kabině jen nízkou úroveň hlučnosti 65 dB (pozn .: 60 dB = úroveň hlučnosti při běžné lidské vřavě).

 

 

 

 

 

 

 

Zaparkoval pod úhlem 83,9%.

Testy prověřili i účinnost parkovacího brzdového systému, který může hrát důležitou roli v krizových situacích. Obecnou požadavkem vojsk je udržení vozidla s vypnutým motorem ve svahu s náklonem 60%, tedy pod úhlem 30 °. Testy probíhaly na speciální naklápěcí plošině, která postupně s narůstajícím náklonem testovala limity vozidla. Gerlach se udržel v náklonu 78% (úhel 38,2 °) ve směru "do kopce" a při směru "z kopce" parkoval ve sklonu 83,9% (úhel 40 °). Během testů bylo vozidlo navážené na maximální hmotnost 14,2 tuny.

Směr Brno

Obrněné vozidlo nové generace Gerlach 4x4 mělo premiéru v květnu minulého roku na veletrhu IDEB v Bratislavě. Následně se představilo i na veletrhu Sobra 2018 ve Slovinsku, nebo MSPO 2018 v polských Kielcích. Koncem května tohoto roku se s ním bude moci odborná i široká veřejnost seznámit na mezinárodní výstavě obranné techniky IDET 2019 v Brně.